Aviatia si instagramul, sau cum de fapt progresul tehnologic duce la pierderea de vieti omenesti.

RENTON, WA - JANUARY 29: A Boeing 737 MAX 8 airliner lifts off for its first flight on January 29, 2016 in Renton, State. The 737 MAX is the newest of Boeing's most popular airliner featuring more futel efficient engines and redesigned wings. (Photo by Stephen Brashear/Getty Images)

Fara sa intram in detaliile anchetei prabusirii celor doua 737 MAX. Am si eu o parere personala despre cauzele indirecte care au dus la prabusirea acestor avioane. Si da indirect instagramul este una dintre cauze. Si nu ma refer aici la fotografiile din cockpit sau din zbor. Ci doar la supratehnologizarea avioanelor, la “usurinta” in exploatare si la “evolutia” omenirii in ultimii zece ani. Acum zece ani nu toata lumea era fotograf, si nu toata lumea edita poze, astazi ai un telefon si aplici doua trei filtre pe instagram si gata “superfotografia”.

Imagini pentru boeing 737 max crash

La fel a evoluat si aviatia, am pus un computer sa faca treaba mecanicului de zbor, daca va mai aduceti aminte inainte erau 3 oameni in cockpit. In numele sfantului profit si al eficientei acum avem doi oameni in cockpit, renuntam la avioanele cu 4 motoare ca de avem o hartiuta care se cheama ETOPS, zborul s-a automatizat, unii piloti au devenit din ce in ce mai mult doar simplii operatori de date, si nu prea mai exista zbor manual. Autopilotul a evoluat enorm, tehnologia ne “ajuta” sa evoluam spre un singur pilot in cockpit si dupa la avioane autonome. Pentru ca in loc de cockpit putem sa mai avem niste scaune in plus la clasa 1 si de ce nu chiar scaune cu vedere panoramica, scaune care sa se vanda la un pret mai mare, si sfantul profit sa fie mai mare. Boeing si Airbus au aplecat urechea la ceea ce le cer companiile aeriene (avion mai eficient, consum per pasager mai mic, reducere de personal, etc). Dar siguranta a fost lasata pe planul secund. Din postura pe care o am pot sa spun ca anumite companii au dus lucrul asta si mai departe. Acelasi model de avion, aproximativ acelasi timp de zbor unii au un echipaj de 20 de persoane altii de 10. Si insotitorii de zbor (stewardesele in limbaj popular) nu sunt in avion doar ca sa te serveasca cu mancare si bautura. Au cu totul alt rol. Dar ce sa ii faci. Sfantul profit este mult mai important pentru unii. Din pacate tragediile cu 737 MAX ar trebui sa traga un semnal de alarma. Deja ne-am intins mai mult decat plapuma. Deja supratehnologizarea omoara oameni. Asta este cruntul adevar, pilotii se bazeaza prea mult pe tehnologie si nu mai stiu ce sa faca in situatii limita. Am ocazia zilele astea sa vad cate aterizari se fac zilnic “pe manual” si cate doar bazandu-se pe ILS si autopilot. Din aproximativ 600 de aterizari pe zi cate imi trec prin fata ochiilor cred ca 5 sau 6 sunt facute pe manual. Si in general de piloti de la companii aeriene europene, si mai ales piloti mai in varsta. Restul lasa computerul sa isi faca treaba. Nu este rau sa avem computere sa ne ajute, dar daca tot timpul ne bazam doar pe ele atunci cand computerele ne lasa balta sau dau vreo eroare nu o sa stim ce sa facem. Asa ca … din pacate cauza indirecta a prabusirii celor doua 737 MAX este “instagramul” sau mai bine zis accesibilizarea tehnologiei pana momentul in care ne bazam pe tehnologie mai mult decat pe propriile simturi.

Please follow and like us:

1 Comment

  1. Numai din cabina echipajului se poate vedea daca s-a initiat aterizarea la mana sau automata ( autolanding ) . Daca vremea este buna
    (vizibilitatea ) se prefera aterizarea manuala intr-un procent majoritar

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.