Si iar o sa imi ridic toata industria de aviatie in cap

Dar ce sa ii faci nu ma pot abtine.

Se spune ca in aviatie greselile sunt scrise cu sange.

Astazi o sa vorbesc de recentul accident de pe aeroportul din Moscova. Nu o sa vorbim de cauze, concluzii ale anchetei sau sa ne lansam in speculatii legate de cauza accidentului.

Ci astazi o sa vorbim despre faptul ca industria de aviatie este responsabila moral in parte pentru moartea unora din pasagerii zborului SU1492.

Se observa in filmarile aparute pe net cu evacuarea pasagerilor ca avem o gramada de pasageri cu bagaje in mana. Asta arata ca in avion s-au pierdut secunde pretioase din cauza bagajelor, pesemne ca erau si bagaje pe culoarul dintre scaune, si uite cum niste bagaje omoara oameni. O sa aud ca este doar vina pasagerilor. Ei bine nu este doar vina pasagerilor, ci este si vina reglementarilor din aviatie, si a goanei dupa profit a companiilor aeriene.

Hai sa incepem cu inceputul. De unde mania asta cu bagajele de mana.

Avem urmatorii factori care in subliminal au dus la acordarea de catre pasageri a unei importante maxime asupra bagajului de mana.

  • Companiile LOW-COST care au inceput cu eliminarea bagajului de cala gratuit, si astfel foarte multi pasageri, in goana dupa un bilet mai “ieftin” au inceput sa ingramadeasca “o avere” in cele 8-10 kg ale bagajului de mana gratuit
  • Companiile legacy, care tot in goana dupa profit, ajung la niste timpi ireali de turnaround, timpi care duc la deteriorare bagajelor de cala. In 45-55 de minute se da un avion Boeing 737-800 cu 300 de bagaje de descarcat 3 tone de marfa de descarcat si aproximativ similar la incarcare. Si nici nu sunt de acord cu un nr suficient de oameni care sa se ocupe de descarcarea avionului, pentru ca orice om in plus costa. Plus ca salariile sunt foarte apropiate de minimul pe economie pentru personalul de la sol (Handlerii), indiferent de functie. Criteriul principal nu mai este calitatea angajatului, ci daca accepta un salariu cat mai mic. Si de aici apar iar probleme diverse, bagaje rupte, sparte, incidente sau chiar accidente la push-back, etc.
  • Multe companii au redus numarul insotitorilor de zbor. Pentru ca lucrez in domeniu, si vad asta foarte usor se dau doua companii (nu spunem numele) Compania X cu A380 12 ore de zbor 29 de membrii in echipaj din care 4 piloti, Compania Y tot cu A380 11ore 45min de zbor cu 20 de membrii in echipaj din care 4 piloti. Stiu unii o sa zica ca sunt indeajuns chelneritele pe avion chiar daca sunt 16, de ce ai avea 25. BAAA insotitorii de zbor au alt rol, servirea cu mancare si bautura este un rol secundar. Si uite cum iar in numele sfantului profit ne pun iarasi companiile in pericol.

Si acum sa vorbim si despre pasageri, caci si ei au o vina. Constient sau nu au gresit cand si-au luat bagajul de mana dupa ei, si pesemne au daramat alte bagaje pe culoar blocand iesirea pasagerilor din spate.

De ce pentru unii pasageri, bagajul de mana este o chestiune de viata si de moarte.

  • Din motivele de mai sus realizam ca multi pasageri vor avea in bagajul de mana obiecte fragile si/sau scumpe.
  • Cultura pasagerilor si situatia economica este inca un factor. Cel mai probabil vor incerca sa isi salveze bagajul de mana, muncitorii emigranti care au in acel bagaj agoniseala lor de pe un sezon de munca (da inca multi muncitori pleaca cu enorm de multi bani cash la ei, si din diverse motive nu folosesc conturile bancare – in principal comisioane si neincrederea in banci). Apoi ii avem pe pasagerii care nu au cum sa isi faca un confort in tara lor de origine si isi duc anumite lucruri cu avionul, lucruri care noua ni se par normale, le comandam online si nu ne-am incarca cu ele nici macar in bagajul de cala. “Averea” unora in bagajul de mana sunt 1-2 laptopuri noi, un PlayStation, iar in bagajul de cala avem televizoare, cuiere, perne, gresie, faianta, si alte nimicuri pe care noi le luam de la magazinul din colt si din punctul nostru de vedere nu ar avea ce cauta intr-un avion.

Stiti care este dupa mine profilul pasagerului care va incerca cu pretul vietii sa isi salveze bagajul de mana?

In this image provided by Riccardo Dalla Francesca shows smoke rises from a fire on a plane at Moscow’s Sheremetyevo airport on Sunday, May 5, 2019. (Riccardo Dalla Francesca via AP)
  • in general persoane trecute de 40-45 de ani
  • muncitori care se intorc acasa cu o bruma de bani in buzunar sau in bagaj (da am vazut la control declarati in bagajul de mana si 35000 de lire sterline, culmea pe un zbor  Aeroflot) si un cadou pentru ala micu (de obicei laptop sau play station)
  • si sunt persoanele care “stiu ele mai bine ce e de facut in caz ca se intampla ceva nasol”

Acum am auzit si “ideea creata” ca sa se interzica bagajul de mana si totul sa fie in cala. ei bine asta nu este o solutie, cel putin pana cand nu se vor ameliora conditiile de handling al bagajelor. Si va dau aici exemplul meu ce car eu de obicei in bagajul de mana cand plec intr-o plimbare mai lunga de 10 zile. De asta eu consider ca este necesar bagajul de mana pentru lucrurile fragile sau cu baterii LI-Ion, dar l-as abandona imediat

  • statii radio – da sunt radioamator, e pasiunea mea, jucariile sunt scumpe si fragile. Yaesu FT897d, Yaesu FT2D, Yaesu VX3, Motorola MTH800, Retevis RT3, modem de internet si acces point DMR, D-STAR Fusion (valoare cam 2000 Euro)
  • Aparat foto Canon 7d plus obiectivele 8-16mm 50mm si 50-500mm (inca vreo 1000 de euro)
  • Laptop de vreo 500 de euro
  • Total greutate 9,6kg cu tot cu troller, dar la cala nu le pot lasa, mai ales cand stiu cum se comporta handlerii cu bagajele (vad asta zi de zi la munca)
  • Separat de troller mai am o borseta mica de pus pe umar care contine la orice zbor urmatoarele Pasaport, Telefon Mobil, portofel, casti pentru telefon, baterie externa la telefon, statie radio portabila de aviatie YAESU FTA 250, cu castile aferente (P.S. am licenta pt statiile radio, si imi place sa aud in zbor ce se mai intampla cu avionul, statia este cu emisia blocata din meniu asa ca nici macar accidental nu pot perturba comunicatiile, si da a fost utila o data intr-un zbor, cand am auzit ca pilotii nu mai raspundeau la chemarile celor de la sol, am intrebat o insotitoare de zbor daca poate verifica in cockpit daca au probleme cu statia radio, si am oferit statia mea, de fapt am fost chemat in cockpit si eu ca sa le arat cum functioneaza. si chiar a fost ok)
  • In caz de evacuare de urgenta sigur as lua dupa mine doar borseta micuta caci o pun dupa umar din timp (pentru ca stiu cu mult inainte ca pasagerii sa afle ca avionul are probleme, de e buna statia radio la ceva), imi pregatesc familia, si ochim cea mai apropiata iesire de urgenta (cum de obicei zbor pe aripa chiar la iesirea de urgenta, eu o voi deschide, imi arunc familia afara si incerc sa ajut insotitorii de zbor cu evacuarea) iar bagajul de mana nu ma intereseaza.
Please follow and like us:
error

6 Comments

  1. Bine punctat dar făcând abstracție de bagaje și călători (care sa fim sinceri ar trebui cineva sa ai e grija de ei) după părerea mea (din ce am văzut pe online) aeroportul a dat și el dovada de nepregătite în situații de urgenta și a gestionat foarte prost echipajele de la sol…. Acum și tu lucrezi pe un aeroport și eu lucrez pe un aeroport (mai mic cei drept dar oricum internațional) știi cum sunt tratate situațiile gen “aterizare de urgenta” și anume, pompierii sunt deja afara cu 10 minute innainte sa se facă contactul vizual cu aeronava avariata… Eu as da vina și pe cei de la sol și e doar părerea mea 😉… Bafta 👍🍻

    • Nu am analizat pompierii. Interventia pompierilor, evolutia pilotului, etc le vom comenta dupa vom avea ceva date concrete. Deocamdata comentam doar ceea ce se vede.

  2. Vi se pare ca ar interveni vreun pompier? am avut ocazia in anii 80 sa fac armata la pompieri, in Bucuresti…periodic mergeam si pe aeroportul Otopeni, mai ales cand ateriza Ceausescu…chiar daca avionul ateriza numai cu bine eram obligati sa mergem dupa el la aterizare, la o anumita distanta, dirijati prin statie….dar am fost si invatati ce sa facem in caz de doamne feri, era posibil sa se intample ceva cu vreaun alt avion inainte si trebuia sa facem pista repede libera…sincer aici nu am vazut nici un pompier in toate filmarile pe care le am vazut…primul aparut dupa cateva secunde e un camion galben, cu macara…ce sa faca saracul? pista e plina de combustibil in flacari, deci posibilitate de extindere si la alte avioane, masini, echipamente…si nimeni care sa intervina..mai ales ca fusese si o prima aterizare ratata…pai?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.