Bagajul de cală. Cum evităm ca o vacanță să devină un coșmar

Tot vedem filmări peste tot cu bagajele de cală aruncate. Pentru câteva ore nu avem sub ochi bagajul de cală, și trăim cu frica că ne va dispărea, se va pierde, sau cineva va umbla în el. Ne este groază că bagajul va fi aruncat, tăvălit etc. Dar nu ne dăm seama că o parte din vină ne aparține.

troller pe o banda transportoare
troller pe o bandă transportoare

Haideti să vedem ce poate face un pasager ca să minimizeze riscul ca un bagaj de cală să fie distrus.

  • Să alegem un bagaj de bună calitate. Bagajele ieftine, de cele mai multe ori, sunt și de proastă calitate, cusături sau lipituri proaste, materiale de proastă calitate etc. Nimeni nu are nevoie de un bagaj la care nu se poate baza pe fermoare de exemplu.
  • Să nu supraîncărcăm bagajul. Mai ales la bagajele cu fermoare, supraîncărcarea duce la suprasolicitarea fermoarelor, și de cele mai multe ori, fermoarele sau cusăturile fermoarelor plesnesc.
  • Să nu înfoliem de acasă bagajul cu folie alimentară, da știu înfolierea la aeroport, mai ales în afara României este destul de scumpă, dar noi acasă nu avem nici folia necesară, și nici nu o putem tensiona cum o fac mașinile speciale, și asta duce la capete de folie libere, capete de folie care se pot prinde pe traseul de sortare și să ducă la pierderea bagajului undeva pe traseu. Mai ales în aeroporturile mari cu multe terminale, la transferul între terminale, acest fapt este responsabil de vreo 15% din totalul de bagaje pierdute în sistemul de transfer.
  • Să avem grijă la împachetarea bagajului să nu avem sârme, sau alte obiecte ascuțite ce pot străpunge bagajul la manipulare, obiecte care pot rani Baggage Handler-ul și care vor duce automat la aruncarea pe jos a bagajului. Pentru că da, până la urmă sănătatea și integritatea lui sunt mai importante decât un bagaj care taie, înțeapă etc.
  • Lucrurile fragile se pun la mijlocul bagajului înconjurate de haine.
  • Întotdeauna puneți în bagaj în interiorul lui vizibil o hârtie cu numele vostru, numărul zborului și data zborului, dacă se întâmplă ca eticheta cu codul de bare să se rupă, și se întâmplă des, și dacă pe exterior nu se găsește niciun element de identificare, la un moment dat, bagajul se desface pentru a căuta ceva cu numele proprietarului. O astfel de hârtie poate face diferența dintre un bagaj pierdut definitiv și un bagaj întârziat o zi sau două.

Să luăm acum fluxul tehnologic al bagajului de la Check-in la Sosire ca sa puteți întelege ce se întâmplă cu bagajul.

  1. Varianta zbor direct
  • ajungem la ghișeul de Check-in sau cel de BAG Drop după caz și predăm bagajul, i se pune o etichetă cu un cod de bare și aeroportul de destinație, iar bagajul „dispare“ într-o „gaură neagră“
  • avem și varianta de Self TAG și Self BAG Drop în anumite aeroporturi, variantă pe care o vom discuta separat, cu instrucțiuni pentru un SELF-TAG corect.
  • De aici bagajul pleacă pe un sistem de benzi transportoare și ajunge prima dată la controlul antitero, care de obicei e un aparat combinat de detecție cu RAZE X și ETD (Explosive Tracing Device). Dacă totul este OK, merge către zona de sortare a bagajelor, dacă NU, în funcție de aeroport, poate fi supus și la alte „teste“, cum ar fi Barocamera, Șocuri Mecanice etc. Și în cazuri grave, se poate ajunge la detonare controlată (dar în acest caz, ești deja în custodia poliției). Oricum multe obiecte comune pot declanșa „alarmele“ aparatelor de detecție. Așa că dacă vă luați la voi, de exemplu, 12 deodorante tip spray cu gaz propulsor, colecția de spray-uri cu vopsea, compresorul de aer etc., e foarte posibil ca bagajul să fie întârziat, sau chiar să nu ajungă decât după ce vă dați acordul ca respectivele obiecte să fie îndepărtate din bagaj. Există aeroporturi unde, de asemenea, controlul se face și manual pentru majoritatea bagajelor, indiferent de rezultatul de la RAZE X, vezi Ben Gurion Tel Aviv, unde în funcție de „interviul de securitate“ se decide dacă bagajul tău va fi desfăcut sau nu, dar despre securitatea de la EL-AL și cea de la Ben Gurion (TLV) vom discuta altă dată într-un articol separat.
  • În sfârșit bagajul a trecut cu bine de securitate și pleacă pe un sistem de benzi, tobogane și tăvițe transportoare, până în zona unde agentul de handling își face treaba și pune bagajul în spațiul alocat pentru zborul respectiv.
  • Și aici avem două cazuri, avioanele împărțindu-se în două categorii. Cele LOOSE, în care bagajele se pun unul peste altul direct în cala avionului (familia 737 de exemplu este un model de avion de tip LOOSE) și cele care au containere speciale pentru bagaje denumite BIN-uri sau ULD-uri, (de obicei găsim ULD-uri la avioanele mari A330, A340, A380, B787, B777 etc.). Și aici în ULD-uri bagajele se pun unul peste altul (în medie35-40 de bagaje per ULD). În ambele cazuri la împachetarea bagajului luați în calcul că este posibil ca bagajul dumneavoastră să fie primul de jos și să fie presat de alte 4-7 bagaje, fiecare cu o greutate de până la 32 de kg.
  • Luați în calcul, că minunatele etichete de bagaje (atât cele cu cod de bare puse de compania aeriană), cât și cele achiziționate de pe piața liberă (alea fancy de cauciuc cu o etichetă de hârtie pe care să îți scrii numele și numărul de telefon) se pot rupe atât la transportul pe benzi, cât și la manipulare.
  • Bagajul este transportat la avion și apoi ajunge la sosire, de unde vă este livrat pe banda de RECLAIM.

2. Pentru zborurile cu transfer fluxul este cel de mai sus, între care se mai intercalează un sistem de benzi, încă un control cu raze X și bagajul este luat iarași la mână de un baggage handler și pus într-un container sau o remorcă și dus la avion.

Atenție la zborurile cu transfer! La conexiunile scurte, există riscul foarte mare ca bagajul să nu ajungă la al doilea zbor.

Ultimul lucru care trebuie luat în calcul pentru integritatea bagajului și sosirea lui la destinație odată cu noi, este și timpul de sosire la check-in.

Exită 3 timpi de BAG-Drop neoficiali. Vorbim pentru un zbor mare cu CHECK-in deschis cu 4 ore înainte de zbor. Prin analogie se poate aplica și zborurilor mai mici păstrând proporțiile.

  1. Early Bag Drop de obicei cu 4 ore înainte de ora de zbor, bagajele ajung printre primele în zona de sortare, 90% vor ajunge ultimele pe banda de la sosire, dar baggage handler-ul este odihnit, nu vin bagaje peste bagaje, nu se grăbește, nu are motiv să arunce sau să piardă bagajul
  2. Middle Bag Drop 1.5-3 ore, bagajele vin ca nebunele de-a valma, se lucrează la viteză maximă și nu trebuie să vă spun ce și cum, că vă închipuiți singuri
  3. Late Bag Drop 1-1.5 ore înainte de zbor, 90% din bagaje sunt încărcate, încărcătorii sunt mai relaxați, dar aici există riscul ca bagajul să nu ajungă la timp, să se strice ceva în tot lanțul de distribuție al bagajelor și la sosire să nu aveți bagajele.

Ca idee, așa arată un A380 încărcat în 3 ore. (Și asta, pentru că ultimele 50 de minute sunt alocate încărcării ULD-urilor în avion).

Prima oră au fost 30 de bagaje și ultima jumătate de oră 25 de bagaje, totul încărcat de 2 oameni… concluzia asupra timpului ideal pentru BAG DROP o trageți voi

Alt lucru de luat în seamă. Dacă aveți bagaje fragile, gen televizor, scaun cu rotile, aparatură medicală etc., folosiți ambalajul original pe cât posibil. Astfel încat să se știe ce fel de aparat este, și să fie pus așa cum trebuie. Ca idee, un troller nu trebuie să conțina obiecte fragile; obiectele fragile se depun separat la BAG Drop și vor fi tratate ca atare.

Ar mai fi o idee. Să puneți un mesaj amuzant pe bagajul vostru, sunt manipulate tot de oameni, și un zambet poate face o mare diferență. Vezi cazul unei biciclete care a devenit celebră într-o seară.

Procedura de SELF-TAG, o găsiți explicată la punctele de SELF-TAG, SELF BAG-DROP.

Ce este cel mai important este să păstrați CHITANȚA (eticheta pătrată mare), pentru ca să ușurați găsirea bagajului în caz de rătăcire și să lipiți separat de eticheta mare (cea care se pune pe mânerul bagajului) și măcar una din etichetele mici doar cu cod de bare, în alt loc pe bagaj.

Sper ca informațiile să vă folosească și să aveți parte de un zbor plăcut, fără pierderi de bagaje.

 

Please follow and like us:
error

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.