Aeroportul Internațional ,,Ștefan cel Mare” – Suceava

Deși primii pași privind operațiunile de zbor în județul Suceava nu au fost momentan găsite, rămân în schimb fotografiile ca martori a activităților organizate și desfășurate, astfel că în data de 24 iunie 1929 are loc un miting aviatic cu participarea a numeroși spectatori la acea vreme.  

Prima aerogară a aeroportului Suceava era construită din lemn, pe locația actualului aeroclub ,,Grigore Baștan”. Pista era din pământ înjerbat de pe care puteau aterizare și decola aeronave de mică capacitate.

         Anul 1962 reprezintă punctul de pornire al curselor aeriene operate pe Aeroportul Suceava. Una din companiile care au început efectuarea de operațiuni la acea vreme este compania TAROM.

În anul 1963 activitatea aeroportuară se desfășura în conformitate cu prevederile Codului Aerian Român, acordurilor și convențiilor autorităților aviatice internaționale la care România aderase. În acest sens a fost construită și finalizată o pistă betonată, a fost asigurat un dispozitiv luminos de apropiere, dar și finalizarea unei platforme pentru debarcarea/ îmbarcarea pasagerilor și a mărfurilor.

În anul 1968 aeroportul a fost mutat pe actualul amplasament, fiind construită pista ce avea 1800 m lungime și 30 m lățime, sistemul de balizaj modern la acea vreme dar și o platformă de îmbarcare / debarcare cu o suprafață de aproximativ 7800 m2. De asemenea au fost construite turnul de control, remiza P.S.I., clădirea de birouri, toate acestea fiind funcționale și astăzi.

În anul 1982 este construită actuala aerogară, considerată la acea vreme ca fiind una din cele mai moderne și spațioase cu o suprafață de 1440 m2.

În anul 2001 compania aeriană TAROM își sistează zborurile pe acest aeroport, reluându-le cu anul 2004. În această perioadă de pauză a companiei Tarom, zborurile au fost asigurate de către o companie aeriană privată Angel Airlines, care în anul 2004 a dat faliment.

În anul 2004 Aeroportul Suceava prin decret, capătă denumirea de Aeroportul Ștefan cel Mare, iar din martie 2005 se deschide punctul de control pentru trecerea frontierei de stat pentru traficul internațional de pasageri și mărfuri.

Până în anul 2013 traficul înregistrat pe aeroport a fost sub așteptări, astfel că în anul 2010 au fost doar 34 437 de pasageri ce au folosit serviciile aeroportului Suceava.

În perioada ianuarie 2014 – octombrie 2015, au fost desfășurate lucrări de modernizare fapt ce a dus la închiderea aeroportului. După redeschiderea acestuia au fost înregistrate creșteri semnificative în ceea ce privește traficul de pasageri și mișcările de aeronave, datorită proiectului de modernizare derulat cu finanțare europeană.

Ulterior finalizării lucrărilor de modernizare a suprafețelor de mișcare și sistemului de balizaj și de navigație aeriană, precum și a aerogării, inclusiv prin achiziționarea de noi echipamente aeroportuare, Aeroportul ,,Ștefan cel Mare – Suceava” a devenit un aeroport de referință pentru regiunea Nord-Est a țării.

De altfel, aria de captare a aeroportului trece de granițele țării, incluzând regiuni din Ucraina (regiunile Cernăuți și Ivano – Frankivsk) și Moldova, redefinind constant profilul pasagerului care lucrează pe piața muncii din Europa, precum și turiștii care aleg să viziteze Bucovina pe calea aerului, capacitatea operațională și disponibilitatea serviciilor, adaptabilitatea planului de zbor în funcție de posibilitățile de conectare ale operatorilor aerieni cu diverse hub-uri internaționale, nivelul general al tarifelor de aeroport (scăzute, în comparație cu alte aeroporturi din țară), dezvoltarea constantă a mediului de afaceri din regiune.

După amplul proces de modernizare a aeroportului, datele tehnice ale aeroportului se prezintă astfel:

* suprafața de mișcare având actualmente o lungime de 2460 m, cu o lățime de 45 m și 2 acostamente de 7,5 m;

* sistemul de balizaj este de categoria II cu sistem ILS CAT II;

* modernizarea echipamentelor de handling oferă un plus de siguranță în exploatare atât pentru personalului de deservire a aeroportului cât și pentru pasageri;

* alimentarea cu combustibil de aviație JET A1, se realizează cu ajutorul unui operator privat ce are în dotare o autocisternă cu o capacitate de 18 t și un rezervor conform standardelor de 50 t.

În urma modernizărilor efectuate dar și a interesului pentru acest aeroport de către companiile aeriene și a agențiilor de turism, se constată o creștere a numărului de pasageri dar și a mișcărilor de aeronave, situația prezentându-se astfel:

* în anul 2016 au folosit aeroportul 57226 pasageri cu 1780 mișcări aeronave;

* în anul 2017 au fost 262 165 pasageri cu 3006 mișcări aeronave;

* anul 2018 numărul de pasageri a ajuns la 353 280 și 3446 mișcări aeronave;

* iar anul trecut (2019) au fost înregistrate 4111 mișcări și 430 123 pasageri.

În contextul creșterii traficului aerian și implicit a numărului de pasageri care își exprimă intenția de a folosi serviciile Aeroportului ,,Ștefan cel Mare” Suceava, în luna mai 2019 s-au demarat lucrările pentru extinderea terminalului.   Plecând de la estimarea unui trafic de peste 500.000 pasageri/an și o capacitate de procesare de cel puțin 300 pasageri/oră, noua investiție (o clădire în oglindă, cu Demisol și Parter) va avea o suprafață construită însumând   700 m2 și o suprafață desfășurată de 1400 m2. Extinderea terminalului este destinată separării fluxurilor și procesării concomitente a două curse externe și uneia interne și certificării aeroportului ca internațional.

          Dintre companiile aeriene ce operează pe aeroportul din Suceava amintim:

          * TAROM operează 13 zboruri pe săptămână spre București, iar din luna martie 2020 va include încă 5 frecvențe pe săptămână pe lângă cele deja existente.     Începând din luna martie 2020, în baza unui acord codeshare semnat între Turkish Airlines și TAROM, clienții celor două companii își vor putea extinde posibilitățile de călătorie. Astfel, clienții companiei Turkish Airlines vor putea rezerva pe site-ul companiei TAROM zborurile operate din București către Suceava, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași. În același timp clienții TAROM vor putea rezerva zboruri operate de Turkish Airlines din Istanbul către orașele Izmir, Bodrum, Antalya și Ankara. Vestea este îmbucurătoare mai ales pentru pasagerii din Suceava, care nu aveau conexiune spre un hub din străinătate, spre deosebire de Cluj-Napoca, Timișoara și Iași.

* WIZZ AIR operează zboruri zilnice spre Londra Luton – cea mai aglomerată rută de la Suceava, cu un grad de încărcare de peste 95 %, Milano – Bergamo, 5 frecvențe pe săptămână, este următoarea destinație preferată de pasagerii din aria de captare a Aeroportului, inclusiv de către pasagerii ucrainieni.  Din 20 iulie 2020 Wizz Air va include o nouă destinație cu decolare de pe Aeroportul din Viena (ora locală 1850) cu aterizare în Suceava (ora 2120) și retur (decolare SV ora 2155 și aterizare Wien ora locală 2110) de 2 ori pe săptămână în zilele de luni și vineri.

 

Fotografiile au fost transmise de către reprezentanții aeroportului Suceava din arhiva proprie dar și fotocredit Cătălin Cocîrlă

Materialul a fost realizat cu sprijinul conducerii și a personalului Aeroportului Internațional Suceava, pentru care le aducem mulțumiri.

Mai multe informații găsiți și pe site-ul aeroportului:

https://www.aeroportsuceava.ro/

 

Please follow and like us:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.