Aeroportul Internațional Oradea

– Scurt Istoric –

Primii pași privind încercările de realizare a unor aparate de zbor în zona Bihorului depășesc 120 de ani de istorie din România.

Astfel data de 20 octombrie 1898, rămâne prima intenție de realizare a unui aparat de zbor de către orădeanul Gondor Vilmos, fapt ce a fost consemnat cu mare fast de presa vremii.
În anul 1902 un alt bihorean, Virag Jozsef, din Pădurea Neagră anunța prin intermediul presei că lucrează la realizarea unui aeroplan și că are nevoie de sprijin financiar pentru finalizarea lucrărilor. Deși a apelat și la sprijinul ministrului de război austro -ungar din acea vreme, Jozsef a primit un răspuns negativ.
Până în anul 1910 deși au fost anunțate în presa vremii cu turle și trâmbițe realizarea unor aparate de zbor, nu a fost finalizat nici un proiect.
Astfel data de 9 august 1910 rămâne punctul de pornire al aviației în regiunea Bihorului, după ce presa anunțase încă din luna aprilie realizarea unui biplan după schițele locotenentului Anton Lantzendorfer de la regimentul din Oradea. Biplanul a fost realizat în întregime la Oradea, în sistemul Farmann, la fabrica de trăsuri Vadasz și Grosz, avea o lungime a aripilor de 10 metri cu un motor Anzani.
În după amiaza zilei de 9 august 1910 mai mulți orădeni și-au îndreptat pașii către cimitirul Rulikovsky, au urcat platoul de dincolo de ,,fântâna din Bon”, așteptând cu sufletul la gură să vadă minunăția. După câteva încercări ratate de pornire a biplanului și scăderea numărului de curioși, acesta a pornit rulând cu o viteză de aproximativ 50 km /h, s-a înălțat de la sol 3 – 5 m și a parcurs o distanță de 30 m.
În data de 13 noiembrie 1910, G.W. Hamel a întreprins un zbor demonstrativ pe același aerodrom improvizat din marginea orașului Oradea. Acesta și-a ridicat aparatul de zbor la aproximativ 100 m, realizând mai multe cercuri aterizând apoi.
Aparatele de zbor realizate în perioada primului război mondial, au fost perfecționate într-o manieră accelerată. Aceste aspecte au dus la apariția și dezvoltarea primelor aeroporturi cu dotările primitive necesare la acea vreme.
În anul 1931 se deschide la Oradea primul aeroport cu pistă înierbată ce a fost amplasat la nord față de noul amplasament, cam în aceeași zonă cu aeroportul actual, pe partea stângă a drumului Oradea – Arad.
În perioada interbelică, aeroportul din Oradea a fost folosit în egală măsură de avioanele militare și civile.
Data de 7 septembrie 1938 reprezintă punctul de pornire a curselor aeriene interne pentru pasageri. În perioada celui de-al doilea război mondial aeroportul a fost închis publicului.
La data de 21 octombrie 1946 au fost reluate zborurile interne pe ruta Timișoara – Arad – Oradea – Satu Mare de către TARS (Transporturi Aeriene Româno – Sovietice).
La data de 3 martie 1966 au început lucrările de construcție a pistei betonate, în varianta modernă la acea vreme cu o lungime de 1.800 m.
La data de 30 septembrie 1967 activitatea aeroportuară se desfășura în conformitate cu prevederile Codului Aerian Român, acordurilor și convențiilor autorităților aviatice internaționale la care România aderase. În acest sens a fost construită în 2 etape și finalizată pista betonată, a fost asigurat un dispozitiv luminos de apropiere.
În anul 1974 a fost dată în folosință aerogara cu o capacitate de 300 de pasageri interni și externi pe flux, cu săli separate de grupare.
La sfârșitul anului 1998 au început lucrările de reabilitare a pistei de decolare – aterizare, a căii de rulare și a platformei de îmbarcare – debarcare pasageri, reprezentând prima fază a proiectului de dezvoltare și modernizare.
Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, pe lângă  perspectivele creșterii numărului de pasageri, în vederea respectării normelor și reglementărilor comunitare pentru prelucrarea pasagerilor și bagajelor, a fost necesară  asigurarea condițiilor prin care să se respecte aceste cerințe.
După deschiderea la Oradea a Centrului de Excelență NATO, începând cu aprilie 2009, toate aeronavele implicate în activitățile centrului utilizează aeroportul.
În perioada 2011 – 2012 s-au finalizat lucrările de extindere și modernizare a terminalului de călători (lucrări interioare / exterioare) fapt ce a dus la obținerea avizului după o evaluare în scopul certificării ca aeroport deschis traficului internațional. Investiția a avut o valoare totală de 4,27 milioane lei, aproximativ 995.000 de euro, din care o valoare considerabilă a fost asigurată din veniturile proprii ale Aeroportului.
 Prin decret al ministrului transportului și infrastructurii nr. 1322 din 20 august 2012, se certifică faptul că aeroportul Oradea își deschide porțile traficului internațional de pasageri devenind astfel Aeroportul Internațional Oradea.
După executarea operațiunilor / activităților de extindere și modernizare a suprafeței aeroportuare datele tehnice se prezintă astfel:
* pistă de decolare – aterizare cu o lungime de 2.100 m și o lățime de 45 m, având o portanță PCN de 60/R/D/W/U, cu îndeplinirea condițiilor de certificare în categoria 4C, permițând aeronavelor de tipul Airbus A320 și Boieng 737 să aterizeze / decoleze fără probleme;
* realizarea a două căi de rulare Alpha de 148 m și Bravo de 750 m;
* platforma de îmbarcare – debarcare cu o suprafață de 31.521 m2, asigură staționarea a 6 aeronave din care 2 încadrate în litera de cod ,,C” și 4 încadrate în litera de cod inferioară;
* sistemul de balizaj luminos corespunde categoriei II de operare, în conformitate cu normele ICAO și RACR, pentru pista de decolare – aterizare, pentru calea de rulare Alpha și Bravo;
* sistemul ILS de tip CAT 2 permite aterizarea  în condiții de vizibilitate de minim 350 de metri în lungul pistei.
În data de 19 decembrie 2017, ca urmare a auditului de către reprezentanții Autorității Aeronautice Civile Române, Aeroportul Oradea a fost certificat în conformitate cu prevederile:
* Regulamentului (CE) nr. 2016/2008 al Parlamentului European și al Consiliului;
* Regulamentul Comisiei Europene nr. 139 /2014.

În prezent este în derulare, fiind realizat în proporție de peste 90,00%,  proiectul de investiții „ Construire extindere și modernizare terminale de pasageri la Aeroportul Oradea”.
Obiectivele principale ale  acestui proiect de investiții sunt următoarele:
* construirea unui nou terminal de pasageri cu o suprafață construită de 2.925 m2 destinat zborurile interne și pentru sosiri zboruri internaționale;
* reconfigurarea fluxurilor de pasageri din terminalul existent, destinat pentru plecări zboruri internaționale;
* construirea unei zone de parcare cu o capacitate de 156 locuri pentru: autoturisme, autobuze, autocare, persoane cu mobilitate redusă și taxi.
Noul terminalul va asigura procesarea pasagerilor la un nivel de trafic de 750 pasageri pe ora de vârf atât la plecări cât și la sosiri, astfel: 200 pasageri pentru sosiri zboruri interne, 200 pasageri pentru sosiri zboruri internaționale și 350 pasageri plecări zboruri interne.

De-a lungul timpului au avut loc și câteva accidente /incidente, după cum urmează:
* în data de 4 februarie 1970 o aeronavă aparținând companiei TAROM, de tipul Antonov 24B, s-a prăbușit în munți în apropiere de Oradea;
* în data de 27 mai 1971 o aeronavă Iliușin 14  a companiei TAROM, a fost deturnată după decolarea de pe aeroportul Oradea, cu destinația Austria. La aterizare cei care au deturnat avionul s-au predat autorităților austriece.
* în 1994 o aeronavă aparținând Forțelor Aeriene Române de tipul Antonov AN – 26 s-a prăbușit în timpul aterizării;
* în data de 16 ianuarie 2009, un Gulfstream G 200, operat de Țiriac Air a fost deteriorat după ce a depășit pista intrând în gardul de împrejmuire a aeroportului.

În urma modernizărilor efectuate dar și a interesului pentru acest aeroport de către agențiile de turism, se constată o creștere a numărului de pasageri, situația prezentându-se astfel:
* în anul 2015 au folosit aeroportul 8118 pasageri;
* în anul 2016 au fost 41.875 pasageri, constatându-se o creștere cu 415,82% față de anul precedent;
* în anul 2017 au fost 162.902 pasageri, constatându-se o creștere cu 289,01%, față de anul 2016;
* în anul 2018 numărul de pasageri a ajuns la 220.012, înregistrându-se doar o creștere de 35,05%;
* iar anul trecut (2019) numărul pasagerilor a fost de 94.879 ce a reprezentat o scădere de 56,87 %;

Materialul a fost realizat cu sprijinul conducerii și a personalului Aeroportului Internațional Oradea, pentru care le aducem mulțumiri.

Mai multe informații puteți găsi și pe site-ul oficial al aeroportului:

www.aeroportoradea.ro

Please follow and like us:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.