Aeroportul Internațional Tuzla

Scurt istoric

În anul 1958 s-a înființat prima stație AVIASAN la Constanța sub patronajul LARES, pe aerodromul din Palas. Aceasta era dotată cu un hangar și anexele aferente. Primul comandant al unității a fost domnul comandor Petrescu, ce a deținut funcția până în anul 1962.

Data de 27 martie 1967 reprezintă punctul de pornire al activităților pe noul amplasament de la Tuzla, unde se desfășoară prima misiune de zbor. Pe parcursul anului se efectuează peste 1600 de ore de zbor în misiuni sanitare, dar și în intervenții agricole efectuate cu specialiști din domeniu. Astfel, de-a lungul timpului, de la înființare, aeroportul își câștigă pe drept statutul de vârf de lance al aviației sanitare românești.

În anul 1970 sunt efectuate mai multe misiuni de zboruri agricole cu o aeronavă de tipul IAR – 818, iar doi ani mai târziu intră în dotare și primul elicopter de tipul Allouette III, cu numărul de înregistrare YR – ELC.

La 1 octombrie 1974 se înființează aerobaza Tuzla, care avea în dotare 10 aeronave de tipul AN-2 cu înmatricularea de tipul YR-AN…, 2 aeronave de tipul IAR – 818, 1 Superaero 45 și 1 elicopter Allouette III. Sunt finalizate operațiunile de construcție a depozitelor de carburanți, cu o capacitate totală de 600 tone.

Spre finalul anului 1974 este numit comandant al aerobazei domnul Țârlea Alexandru. Aerobaza, conform noii organigrame, este împărțită în două detașamente:

* Aviația utilitară – coordonată de domnul Lupu Alexandru;

* AVIASAN – de domnul Podgoreanu Alexandru.

Astfel, pentru completarea noii organigrame a detașamentului de aviație utilitară sunt detașați 10 piloți de la București pentru aviația agricolă și 11 copiloți din promoția 1974. Detașamentul AVIASAN era compus din 3 piloți.

Sectorul tehnic era condus la acea vreme de domnul Botezatu V., care avea în subordine 43 de mecanici care asigurau mentenanța aeronavelor din dotarea aerobazei.

În februarie 1982 AVIASAN se desființează, iar pe aerodromul din Tuzla, rămâne să funcționeze doar aerobaza. Dat fiind faptul că după 1989 agricultura din zonă devine tot mai lipsita de fonduri, aerobaza își pierde încet dar sigur principalul domeniu de activitate în anul 1997.

În iunie 1999, aerodromul aflat în ruină la momentul respectiv, a fost cumpărat de Regional Air Services, care devine primul (și pentru multă vreme singurul) aeroport privat din România.

Domnul director general al Regional Air Services, Adrian Vasilache povestea: ,,Sunt inginer de aeronave și visam să zbor, să ajut oamenii să zboare. Pentru mine nu a fost o afacere, a fost o inițiativă ivită din pasiune la început, dintr-un pic de nebunie Când am investit aici, toată lumea a pariat că vreau să construiesc hale pentru comerț en gros – erau la modă atunci – iar aviația generală era într-o stare de degradare cam peste tot în țară. Am venit la Tuzla și în prima zi am filmat fiecare colțișor. Acum, când revăd acest film, mă mir: țin foarte clar minte că, plimbându-mă prin clădirile delabrate și hangarul ruginit, vedeam cu totul altceva, vedeam cu sufletul că aici, într-o zi, ar putea fi ceva frumos. Tuzla a fost la început doar un vis și a devenit o afacere pe parcurs, mult mai târziu pentru că aveam o responsabilitate față de angajați. Regional Air Services este o afacere născută dintr-o pasiune și nu invers – căutând să-mi apropii și să lucrez cu oameni care gândesc la fel ca mine”.

Din 1999 Tuzla este ,,acasa” pentru Regional Air Services. Compania nu a avut și nu are nici un punct în afara țării și a operat continuu pe Aeroportul Tuzla, care este într-o continuă extindere și modernizare.

Din anul 2006, timp de 11 ani, Regional Air Services, a furnizat servicii operaționale offshore complete în favoarea OMV Petrom.

În data de 7 aprilie 2009, aerodromul este vizitat de secretarul general al Organizației Internaționale a Aviației Civile (ICAO) domnul Raymond Benjamin și de șeful reprezentanței României la ICAO domnul Cătălin Cotruț.

În anul 2010 a luat ființă prima Școală de Supraviețuirea pe Mare acreditată de OPITO din Europa Centrală și de Est.

În anul 2013 aeroportul este deschis traficului internațional. Activitatea se realizează printr-un terminal de îmbarcări realizat al standarde Schengen.

Regional Air Services este și agent de handling – și deține un terminal nou, deschis în anul 2014, primul construit integral conform standardelor internaționale. Totodată este și furnizor de combustibil de tipul Jet A1 cu 2 rezervoare de 60 de tone.

Partea de service pentru aviație este și ea bine reprezentată, aceasta funcționând conform part M, part 145 și RACR-AZAC.

În anul 2016 Tuzla ocupa, al saptelea an consecutiv, locul al doilea la nivel național după Aeroportul Otopeni în privința numărului de mișcări de aeronave, cu 22.000 de aterizări și decolări. La acest succes au contribuit oameni deosebit de pasionați, unii dintre ei fiind angajați la aeroport încă de la prima misiune.

La 50 de ani de la prima misiune AVIASAN de la Tuzla, în anul 2017Aeroportul Internațional din Tuzla primeste numele primului comandant, Alexandru Podgoreanu. Totodată și școala de Aviație din cadrul aeroportului primeste numele lui Tudor Greceanu, unul dintre eroii mai puțin cunoscuți ai României, care a luptat în cel de-al Doilea Război Mondial și a făcut închisoare în timpul comunismului.

Aeroportul are o suprafață de 36 ha și dispune de un hangar de 1200 m2, două clădiri administrative, două terminale de pasageri. Tipuri de zbor care se pot efectua pe acest aeroport: zbor la vizibilitate (VFR) ziua și noaptea.

Astăzi Regional Air Services este liderul de piață în aviația generală din România și operatorul privat cu cea mai extinsă gamă de servicii, în multe cazuri fiind singurul furnizor autorizat.

La Tuzla există una din primele școli private de aviație din România – atât pentru pregătirea piloților de avion, cât și de elicopter.

Materialul a fost realizat cu sprijinul conducerii și a personalului Regional Air Services, pentru care le aducem mulțumiri.

Please follow and like us:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.