Aeroportul Tuzla: un model de urmat

Aeroport Tuzla

De la distanța la care ma aflu, faptul că în România anului 2021 există un grupuleț de pseudo-jurnaliști (de fapt PR-iști) care contestă rațiunea înființării unui punct de trecere a frontierei – vamă-graniță pe aeroportul Tuzla (sau pe orice alt aeroport deschis traficului public) mi se pare o întoarcere în istorie, pe la anii 90 și dovada că există indivizi în care vâna comunismului încă mai pâlpâie.

Pe de altă parte, faptul că au apărut aceste câteva de prostioare în spaţiul public a stârnit un val uriaș de simpatie față de acest mic aeroport, ceea ce mă face să cred că țara aceasta se îndreaptă, totuși, în direcția bună, cea în care merge tot restul lumii civilizate.

Am studiat recent al treilea studiu Airports Council International, THE OWNERSHIP OF EUROPE’S AIRPORTS 2016, ceea ce mi-a făcut și mai clar faptul că politica românească anterioară în domeniul managementului aeroportuar este contrară celei practicate la nivel internațional. Olivier Jankovec, Directorul General ACI EUROPE subliniază că numărul aeroporturilor private din UE s-a dublat în doar 10 ani si că, în prezent, 3 din 4 pasageri trec printr-un aeroport cu acționariat privat și, evident, cu punct de control vamal.

Spre amuzamentul tuturor aș adăuga că inclusiv cei din grupul de bad PR, daca s-ar uita în propriul pașaport ar vedea, în 3 din 4 ștampile, că au traversat ei înșiși printr-o vamă amplasată într-un aeroport cu acționariat privat. E imposibil să nu fi văzut, prin propria lor experiență, că această practică este o banalitate și este normalitatea.

3 din 4 pasageri trec printr-un aeroport cu acționariat privat

 

Iată cum arată structura acționariatului în domeniul aeroportuar în Europa în 2016 față de 2006:

 

structura acționariatului în domeniul aeroportuar în Europa

 

Redau și statisticile de trafic – care demonstrează limpede și pe înțelesul tuturor performanțele managementului privat – atât de sănătoase bugetului public prin taxele și impozitele încasate:

 

statisticile de trafic

 

Chiar și aeroporturile “publicly owned” din Europa au, de fapt, management corporatist, responsabilizat economic, pe principiile economiei libere:

 

Deci în niciun caz nu se poate vorbi despre “vamă privată” – pentru că vama este un serviciu al statului în beneficiul tuturor cetățenilor, nici de o breșă de securitate – pentru că prezența organelor de control tocmai asta presupune – un plus de siguranță și securitate. Faptul că aeroportul are acționariat privat nu are nicio relevanță, iar cel mai bun exemplu este tocmai faptul că 3 din 4 călători fac vama pe un aeroport privat.

Tuzla este un aeroport fermecător, un exemplu de bune practici, iar modelul acesta trebuie încurajat și multiplicat în România. Este de datoria noastră să le fim alături acestor oameni minunați – pentru că ei și cei ca ei sunt șansa noastră ca țara aceasta să se schimbe în bine.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.