Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj

– scurt istoric –

Partea a II -a 

În 30 mai 2000 Aeroportul Internațional Cluj-Napoca devine membru fondator al Asociației Aeroporturilor din România (A.A.R.). În anul 2001, R.A. ROMATSA implementează sistemul ILS (Instrumental Landing Sistem) de cat. I şi se finalizează lucrările de modernizare şi extindere a aerogării, precum şi sistematizarea fluxurilor de pasageri.

Pe 17 iunie 2001 se reia tradiţia sărbătoririi Zilei Aviaţiei la Cluj – Napoca printr-un miting aviatic, cu participarea unui public numeros.

În decembrie 2002 este înregistrat pentru prima dată la nivelul aeroportului, pasagerul cu numărul 100.000.

Începând cu aprilie 2004  sunt demarate primele zboruri regulate dedicate exclusiv transportului de cargo și de poștă, operate de compania aeriană TNT.

La 30 octombrie 2006 are loc o premieră, prima companie aeriană românească low-cost, Blue Air, începe efectuarea zborurilor spre mai multe destinații europene.

Începând cu 22 mai 2008, aeroportul pune la dispoziţia călătorilor şi partenerilor un nou Terminal de pasageri sosiri, construit după ultimele standarde şi conceput pentru a face faţă traficului aerian în continuă creştere. Noul terminal are o suprafaţă de 10.812 mp, este dispus pe 3 nivele, cu o capacitate de procesare de 2.000.000 pasageri/an şi 750 pasageri/oră de vârf.

Anul 2009 a fost un an plin din următoarele motive:

* pe 15 mai este inaugurat și Terminalul de pasageri plecări, cu o suprafaţă de 16.150 mp, dotat cu 24 ghişee de check-in, 6 porţi de îmbarcare, cu o capacitatea de procesare de 1.500.000 pasageri/an;

* pe 12 noiembrie se inaugurează corpul de legătură dintre cele două terminale plecări și sosiri;

* la sfârșitul anului, 6 companii aeriene operau zboruri regulate spre 17 destinații interne și internaționale, la care s-au adăugat cursele charter.

Pe 20 decembrie 2010, are loc o premieră la nivelul aeroportului în ceea ce priveşte numărul de pasageri înregistraţi la nivelul unui an, la această dată atingându-se pragul de 1.000.000.

Datorită creșterii numărului de zboruri dar și pentru a fi asigurate condițiile necesare pentru aterizarea unor aeronave mai mari, se încep, la 8 septembrie 2011, lucrările pentru construirea unei noi piste de aterizare-decolare cu o lungime de 3.500 m, 45 m lățime, mergând până la 60 m cu acostamente, din care 2.100 m în etapa I.

În 2012, pe 1 aprilie reprezentanții aeroportului celebrează 80 de ani de aviație civilă la Cluj-Napoca.

Noua pistă de aterizare–decolare construită în etapa I, de 2.100 m este înaugurată pe 26 octombrie 2013. Cu acest prilej Aeroportul Internațional Cluj-Napoca își schimbă numele în Aeroportul Internațional ,,Avram Iancu” Cluj.

Reprezentanții ACI Europe clasifică Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj în topul aeroporturilor europene cu cea mai mare creștere a numărului de pasageri, pe 5 februarie 2015.

Anul 2017 reprezintă un nou plus pentru numărul de pasageri ce au folosit serviciile oferite de Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, prin atingerea la 21 septembrie a pragului de 2.000.000 de pasageri într-un singur an calendaristic.

O nouă platformă de staționare aeronave Apron 2, devine operațională, pe 16 octombrie 2017, cu o suprafață totală de peste 26.000 mp, ce asigură 3 noi poziții de staționare a aeronavelor din categoria C (Airbus A321 și Boeing B738). Un an mai târziu sunt recepționate alte 3 noi poziții de staționare a aeronavelor mai sus menționate pe platforma Apron 2. Prin aceasta nouă investiţie, suprafața platformei a fost suplimentată cu 15.000 mp.

La 11 decembrie 2018 se inaugurează noua zonă de îmbarcare zboruri internaționale la terminalul plecări cu o suprafață de peste 1.000 mp, fiind asigurate astfel creșterea capacității de procesare a zborurilor externe cu peste 75%.

Anul 2019 a reprezentat un an de consolidare, dar în egală măsură un reper istoric în ceea ce privește traficul de pasageri anual înregistrat pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, deoarece un număr record de pasageri, de aproximativ 3.000.000 i-au trecut pragul. Această realizare extrem de importantă prin raportare la traficul aerian de pasageri aflat în continuă creştere în ultimele două decenii, a fost cu atât mai impresionantă cu cât, spre exemplu, traficul de pasageri din lunile iulie și august 2019, a depăşit traficul aferent întregului an 2006.

Dacă la începuturile aviaţiei civile la Cluj – Napoca zborul era încă o aventură, accesibilă doar celor care îşi puteau permite acest lux şi care trebuiau să se echipeze cu ochelari speciali, fular şi cască, pentru a se proteja de curenţii de aer, astăzi transportul aerian este folosit de un număr tot mai mare de pasageri, în condiţii sporite de siguranţă şi securitate aeronautică.

Anul 2020 a reprezentat un an extrem de fragil în ceea ce privește traficul de pasageri pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, deoarece s-au înregistrat scăderi semnificative ale traficului de pasageri, de aproximativ -69% față de valorile anuale din anul 2019. Noul Coronavirus SARS-Cov-2 a expus fragilitatea conectivității aeriene, amploarea daunelor produse industriei transporturilor aeriene fiind direct legată de măsurile adoptate de guvernele statelor în eforturile lor de limitare a propagării virusul, fie prin întreruperea parțială/totală a legăturilor aeriene cu restul lumii, fie prin instituirea măsurilor restrictive de călătorie. Pandemia globală COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra industriei aeronautice globale, aspect confirmat de datele statistice actualizate până la nivelul lunii noiembrie 2020 inclusiv, care arată o scădere a traficului de pasageri cu peste 80%, comparativ cu anul 2019, în întreaga rețea de aeroporturi europene.

Deși anul 2020 a fost unul cu un trafic scăzut comparativ cu anul 2019, datorită pandemiei provocată de coronavirus, reprezentanții aeroportului au implementat o serie de măsuri de prevenire a răspândirii virusului Sars-CoV-2 în urma căruia au primit în luna septembrie 2020 acreditarea ,,Airport Council International Health Accreditation”. Această certificare reprezintă o recunoaștere internațională a eforturilor și a angajamentelor asumate de Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj pentru asigurarea unor standarde de înaltă calitate în ceea ce priveste siguranța și sănătatea pasagerilor, a angajaților și a tuturor partenerilor care își desfășoara activitatea pe aeroport.

Programul de măsuri implementat de Aeroportul Internațional Cluj,  în urma căruia a fost obținut certificatul de acreditare a fost întocmit în acord cu  cerințele și standardele internaționale recomandate  de Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO), în conformitate cu Protocolul Covid-19, elaborat de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) și în raport de legislația națională.

Astfel Aeroportul Internațional ,,Avram Iancu” Cluj a devenit primul aeroport din România care a primit această distincție dar și printre primele din Europa.

Mulţumim pentru sprijinul acordat pentru realizarea acestui material conducerii şi personalului Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” Cluj.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.