
Aeroport la Marea Neagră, cu o poziție geostrategică față de obiectivele economice de interes național si internațional, prezentând un interes major în crearea unei baze pentru transportul aerian de mărfuri, Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța constituie un factor de încredere pentru Constanța, implicit pentru dezvoltarea turismului din zonă.
Ne dezvoltăm treptat, cu pași siguri, principalul obiectiv fiind creșterea continuă a calității serviciilor prestate, a securității și siguranței zborurilor.
Într-o lume dinamică în care tehnologia se dezvoltă în ritm alert, în care raportul cerere și ofertă determină și calitatea serviciilor prestate încercăm, la malul marii, să contribuim la dezvoltarea turismului din zonă.
Cerințele pasagerilor cresc an de an datorită oportunităților existente pe piață, singura posibilitate de a te menține și de a obține încrederea turiștilor fiind aceea de a investi în infrastructură, în echipamente și nu în ultimul rând în angajați, aceștia contribuind în mod direct la deservirea clienților (pasageri si companii aeriene).
lată, așadar, contextul dificil, în care încercăm să existăm, adaptându-ne unui alert ritm concurențial. Acest flux determină creșterea serviciilor prestate, implicit creșterea satisfacției clienților, atât pasageri cât și companii aeriene, fapt care îi determină să revină pe Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ Constanța.
Aeroportul a devenit operațional în data de 3 mai 1960, într-o veche clădire a aeroportului și cu o platformă auto transferată de la armată. Zborurile interne erau efectuate numai între Mihail Kogălniceanu și Băneasa, iar aeronavele LI-2 si IL-14 aterizau pe iarbă, deși pista betonată care aparținea regimentului de aviație era de 2.500 m lungime. La început turnul de control se afla într-o clădire de dimensiuni mici și traficul era dirijat, câteodată, de la balcon.
Pe 1 iunie 1962, odată cu inaugurarea noii clădiri a terminalului și a turnului de control, zborurile interne de pasageri pe ruta București – Constanța – Tulcea și Tulcea – București – Constanța au început a fi operate cu o aeronavă IL-14.
MODERNIZĂRI 1965 – 1968
În anul 1965 s-au instalat 3 magnetofoane TESLA cu câte 15 canale, 2 stații radio R822 pentru TWR și APP, 2 stații RSB-70 (până în anul 1970), rețeaua TELEX-AFTN cu aparatură RET. S-au dat în folosință depozitul de carburanți, centrul de emisie, balizajul marginal al platformei de avioane, alimentarea cu apă potabilă și rezervorul de 500 m.c., centrala telefonică de 20 abonați urmată de centrala telefonică Bell cu 100 abonați.
Planul de modernizare din 1968 cuprindea noi obiective ce urmau a fi construite pe aeroport: extindere aerogară pasageri, spre sud, salon oficial, atelier întreținere, radiolocator, uzină termică, platforme staționare si parcare auto. În luna iunie s-a inaugurat aerogara extinsă spre est, de la 200 pasageri pe oră la 600 pasageri pe oră.
PLATFORMA E XTINDERE 1970 – 1973
În perioada 1970-1971 s-a executat consolidarea de la fundație a pistei vechi și prelungirea cu încă 1000 m a pistei betonate pe 80 m lățime.
Până în 1973, aeroportul este subiectul unor masive lucrări de modernizare fiind chiar închis în vara anului 1971 pentru extinderea pistei până la 3.500 m și suprapunerea unui nou strat de beton deasupra celui existent. Paralel cu lucrările la pistă au fost instalate aparatura și agregatele tehnice VOR-DME ul la Nazarcea, ILS-UL panta și direcții WILCOX, Radarul AR-1 PLESSEY pe aeroport. S-a extins pe verticală turnul de control și dirijare. S-au început lucrările la platforme, fundația la extinderea spre sud a aerogării pentru fluxul de călători plecări, curse externe.
ANII 1982-1987
În anul 1982 se execută reparații capitale la partea de construcții a aeroportului, anul următor făcându-se recepția preliminară a depozitului de carburanți și lubrifianți.
În decursul anului 1986, aerogara este dotată cu cabine Check-in pe fluxuri și se montează noile aparate Heiman, de control, împreună cu Arpa-urile. Tipuri de aeronave care au aterizat și decolat de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu: AN-2, LI-2, IL-12, IL-14, DC-3, DC-4, DC-6, IL-18, TU-104, TU-134, TU-124, TU-154, AN-24, AN-26, Boeing 727, 737, 720, IAK-40, COMETIV, Caravelle, Bristol Britannia, Viscount, Trident, DC-8, 9 și 10, Tristar Lockheed-1011, BAC-300, BAC-500, Convair, Super Constellation, Lear Jet, Piper, Cessna, VC-10, A-300, Mister-20, Fokker-20, etc.
Mitingul Aerian „RoIAS 2006“ s-a desfășurat pe Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ Constanța în perioada 29 – 30 iulie 2006. Demonstrațiile făcute în zbor și la sol au avut ca vedete peste 100 de aeronave civile și militare, românești și străine din 18 state.
MOMENT ISTORIC
Președintele Statelor Unite ale Americii, George W. Bush, însoțit de soția sa Laura Bush. În data de 2 Aprilie 2008, aeronava Air Force One a sosit pe Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ – Constanța. Președintele SUA a fost întâmpinat de șeful statului român, domnul Traian Băsescu alături de soția sa Maria Băsescu.
THUNDER OVER THE BLACK SEA CONSTANTA – 2011
Aeroportul „Mihail Kogălniceanu“ din Constanța a fost gazda show-ului aviatic „Thunder over The Black Sea – Constanta Air Show 2011“.
Vedeta show-ului a fost echipa de acrobație aeriană Thunderbirds (Păsările tunetului), aparținând United States Air Force, care a încântat publicul oferind un adevărat regal aeronautic de la manșa avioanelor F-16.
Spectacol pe cer – 13 iulie 2019! Black Sea Air Show, aflat la prima ediție, a adunat peste 15.000 de vizitatori. Numere inedite de acrobație aeriană, demonstrații de viteză și agilitate, dar și multă adrenalină, toate acestea au transformat evenimentul într-un moment de neuitat pentru privitori.
Evenimentul a fost deschis de Fanfara Forțelor Navale Române, urmat de o defilare unică a mașinilor de epocă, momente ce au făcut intrarea parașutiștilor și avioanelor civile (Aeroclubul României, Regional Air Services și Școala Superioară de Aviație Civilă), avioanelor militare (Eurofighter Typhoon – Italian Air Force, F-16, MIG 21 Lancer, Elicopter IAR Puma 330-Forțele Aeriene Române) ce au oferit publicului evoluții frumoase și spectaculoase.
Nici micii spectatori nu s-au plictisit, pentru ei fiind organizată o expoziție statică interactivă, unde au avut posibilitatea să exploreze aparatele de zbor și echipamentele specifice și să afle de la piloții români și americani câteva din tainele zborului.
TERMINAL PLECĂRI
Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ Constanța se află printre cele mai importante aeroporturi din România. Este membru permanent A.C.I. Europe și al Asociației Aeroporturilor din România.
De asemenea, S.N. A.I.M.K.C. S.A., este autorizat si îndeplinește cerințele de fond și cele esențiale privind aerodromurile, stabilite de Regulamentul UE 216/2008 și regulile sale de implementare stabilite prin Regulamentul UE 139/2014, prin condițiile noului certificat atestându-se caracteristicile pistei de aterizare-decolare cu cod de referință 4D și un sistem de management conform normelor Agenției Europene Privind Siguranța Aviației Civile – E.A.S.A.
Totodată, în data de 18.06.2019 Autoritatea Aeronautică Civilă Română a aprobat modificarea certificatului RO – 08, deținut de aeroport din 2017 în contextul celor menționate mai sus, prin includerea unor tipuri de aeronave de mari dimensiuni care pot opera pe aeroport.
Astfel, pe Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ Constanța pot fi deservite aeronave precum: Boeing B747- 400/300/ 200/100, Boeing B777-200LR/300F/300ER, McDonnell Douglas MD 11, Airbus A330-300, Airbus A340 – 600 și Antonov AN 124.
TERMINAL ZONA SECURIZATĂ
Aeroportul deține o capacitate de operare de două aeronave wide body sau trei aeronave narrow – body pe oră și un milion de pasageri pe an.
Pe aeroport își desfășoară activitatea aproximativ 500 angajați ai diferitelor instituții și agenți economici, numărul fiind astfel dimensionat încât poate asigura procesarea pe facilitățile actuale a 400 pasageri/oră.
PLATFORMA
În urma analizei oportunității, în anul 2007, S.N. Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ – Constanța S.A. a reluat prestarea în întregime a activităților de handling, aceasta fiind una dintre măsurile de atragere a traficului aerian.
În luna octombrie 2017 s-a făcut recepția finală a lucrărilor ce au avut ca obiect reabilitarea platformelor de staționare aeronave si a căilor de rulare de acces la pista de aterizare/ decolare. Scopul investiției a fost de a uniformiza capacitatea, portanța întregii suprafețe prin reabilitarea platformelor de staționare aeronave si creșterea acesteia la PCN 62/R/D/W/T.
TERMINAL SOSIRI
Amplasat în partea de N – NV a municipiului Constanța, aeroportul din Constanța deține o poziție geo – strategică importantă față de obiectivele economice de interes național și internațional, fiind situat la 26 km de orașul port la Marea Neagră – Constanța, la 14 km de Canalul Navigabil Dunăre – Marea Neagră și la aproximativ 100 km de Delta Dunării, unică în Europa prin diversitatea florei și faunei.
De asemenea, aeroportul are conexiuni cu importante căi de transport rutier – autostrăzi A4 și A2, drumurile europene E60 și E67, transport feroviar- magistrala de cale ferată București-Fetești-Constanța. Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ Constanța prezintă un interes major în crearea unei baze pentru transportul aerian de mărfuri și datorită amplasării poate deveni un aeroport de tranzit către Orient și Asia.
FACILITĂŢI
Aeroportul este deschis permanent traficului aerian, pe întreaga perioadă a anului și dispune de următoarele facilități: parcare auto pentru un nr. de 150 autovehicule, snack-bar, rent a car, taxi, transport pentru pasageri și transferul acestora de la aeroport la gară, securizare bagaje, ATM-uri, acces la internet prin wireless gratuit, sonorizare ambientală, automate cafea și băuturi răcoritoare, cabinet medical non-stop, facilități mama și copilul, facilități persoane cu dizabilități (Ambulift), zonă magazine.
SERVICII AEROPORTUARE
Activitatea Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu“ Constanța este în strânsă legătură cu dezvoltarea economică a regiunii în care este amplasat. Politica flexibilă și stimulativă de tarifare a serviciilor oferite companiilor aeriene, creșterea și diversificarea serviciilor oferite pasagerilor și operatorilor aerieni cât și aplicarea unei politici active de marketing, alcătuiesc strategia de dezvoltare continuă a traficului aeroportuar.
PLATFORMĂ – OPERARE
Dimensiunile și rezistența elementelor de infrastructură aeroportuare precum și echipamentele de care dispune aeroportul (echipamente de balizaj, de protecție împotriva incendiilor, mijloace de comunicații) permit aterizarea aeronavelor long carrier și efectuarea serviciilor de tip cargo.
DOTĂRI – UTILAJE – ECHIPAMENTE
Pentru a face față cerințelor actuale s-au achiziționat pe parcurs, o serie de echipamente de top, unele fiind atât de avansate tehnologic încât sunt încă singulare pe aeroporturile din Europa. Astfel că dispunem de: – 3 lame pentru zăpadă – 2 freze pentru zăpadă – 2 perii cu suflantă – 1 multifuncțional (lamă/perie/freză)
– 1 împrăștietor de uree – 3 degivroare avion – platformă cargo – 7 scări pasageri
– o serie de alte utilaje pentru deservirea aeronavelor
Remiza PSI a fost finalizată în luna decembrie a anului 2016, obiectiv construit în conformitate cu practicile și standardele recomandate de OACI și UE, implementate la nivel național.
Obiectivul general al proiectului a fost asigurarea condițiilor pentru desfășurarea activității Serviciului de salvare si stingere a incendiilor. Noua construcție permite intervenția optimă în caz de incendiu a echipelor de pompieri și a autospecialelor pe toată suprafața aeroportului.
Serviciul pentru Situații de Urgență cu denumirea de Stația Salvare și Stingere Incendii are în dotare următoarele autospeciale, mijloace și echipamente: 4 autospeciale PSI, echipamente descarcerare, punct mobil de comandă, echipamente protecție respiratorie, 1 mașină de salvare (ambulanță), echipamente protecție la intervenție.
OPERARE
Scopul societății este să dezvolte, într-o manieră durabilă, cel mai modern și eficient sistem aeroportuar din regiune, prin care să faciliteze schimburile economice și culturale ale țării noastre cu toate țările de pe glob. Misiunea societății aeroportuare este să asigure un trafic fluent de pasageri și marfă și să se constituie într-un factor de încredere pentru toți partenerii (în diferite perioade ale anului): pasageri și companii aeriene, prin creșterea continuă a calității serviciilor prestate, a câștigurilor companiei și protejarea resurselor si a mediului.
Aeroportul este deschis 24/24 și trebuie să asigure deservirea aeronavelor în condițiile de siguranță necesare operării.
Modernizarea si reabilitarea sistemului de iluminat platforme a reprezentat prima etapă din proiectul de „Modernizare si reabilitare a sistemului electroenergetic“. La finalizarea acestei etape, instalațiile de iluminat au fost testate si puse în funcțiune, cu operare manuală locală și centralizată. În urma montării noilor piloni, s-a îmbunătățit considerabil nivelul de iluminare a celor 18 locuri de parcare a aeronavelor și a parcării auto din zona publică.
SISTEM BALIZAJ PISTĂ
Aeroportul dispune de mijloace vizuale pentru proceduri de apropiere: balizaj de apropiere de categoria II, indicator vizual al pantei de aterizare de tip PAPI pe ambele direcții.
Totodată operațiunile la sol pe timp de noapte se fac respectând marcajele și luminile pistei, căilor de rulare și platformelor precum și prin alte mijloace vizuale de ghidare și control pe căile de rulare și platforme.
DESTINAȚII
Printre destinațiile spre care se operează curse în regim regulat și charter (în diferite perioade ale anului) s-au numărat: Istanbul, Milano/ Bergamo, Paris, Bruxelles, Londra, Tallinn, Cluj Napoca, Oradea, Timișoara, Pisa, Tel Aviv, Minsk, Viena, Salzburg, Varșovia, Linz, Zurich, Strassbourg etc.
Aceste rute susțin mediul de afaceri și turismul local (atât la nivel intern, cât și internațional) și încurajează în mod real opțiunea petrecerii vacanțelor în zona de litoral și Delta Dunării.
Lasă un răspuns